Provincie Utrecht wil, samen met gemeenten, zeven snelfietsroutes realiseren. Eén daarvan is de route: Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein. Met de snelfietsroute wil de provincie het fietsgebruik stimuleren, óók voor woon-werkverkeer en langere afstanden. Zo wil ze de topregio Utrecht bereikbaar en leefbaar helpen houden. Een nieuwe raad gaat de provincie Utrecht daarbij adviseren. Daarin zitten vertegenwoordigers van kennis- en belangenorganisaties op fietsgebied.
De Provinciale Adviesraad Snelfietsroutes kwam op 20 februari voor het eerst bijeen. Zij adviseert de provincie gevraagd en ongevraagd over alles wat met snelfietsroutes te maken heeft. Hoe combineren we bijvoorbeeld snelle fietsen als speed pedelecs met langzame fietsers op één route? Hoe betrekken we aanwonenden en belanghebbenden goed bij de aanleg? Welke innovaties van buitenaf passen ook goed in Utrecht? Hoe bevorderen we de veiligheid?
ACHT ORGANISATIES
In de Adviesraad zitten vertegenwoordigers van acht organisaties. Dat zijn de Fietsersbond/Utrechts Fiets Overleg, het U15 werkgeversnetwerk, Natuur- en Milieufederatie, ANWB, Veilig Verkeer Nederland, Wielerplatform Utrecht, CROW-fietsberaad en Rijkswaterstaat.
Gedeputeerde Dennis Straat is blij met de nieuwe adviesraad: “Wij hebben hoge ambities met de snelfietsroutes. Ze zullen helpen om meer mensen op de fiets te krijgen en van de fiets een volwaardige vervoersmiddel voor woon-werkverkeer te maken. Ook op langere afstanden. De provincie neemt het voortouw bij de ontwikkeling van de snelfietsroutes, maar ze kan het zeker niet alleen. We hebben de steun van de gemeenten nodig, maar ook de kennis en kunde van andere belangrijke partners. Via deze nieuwe raad kijken, praten en sturen die mee.”
Vorig jaar hebben de Provinciale Staten het Mobiliteitsprogramma 2019-2023 vastgesteld. Hierin staan de zeven snelfietsroutes die de provincie wil realiseren. Een daarvan is dus die van Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein.
De adviesraad met vierde van links gedeputeerde Dennis Straat
Ik heb vele jaren dagelijks van Nieuwegein naar mijn werk bij de gemeente Utrecht en terug op een sportfiets gefietst. Ik fietste een redelijk tempo waardoor ik bezweet op mijn werk kwam. Meerdere collega’s fietsten ook dagelijks, maar de gemeente Utrecht was niet bereid om douches te realiseren. Als de gemeente wil dat er meer mensen gaan fietsen moeten zij werkgevers o.a. verplichten ervoor te zorgen dat er goede douchevoorzieningen komen.